August 20, 2018

JALAN-JALAN MAKAN ANGIN DI KUALA LUMPUR

Assalamualaikum & hai readers 😄
Raya haji pun tak lama lagi. Selamat menyambut Aidil Adha ! Alang-alang tengah cuti raya tu, apa kata kita pergi melawat bandar Kuala Lumpur. Banyak tempat menarik yang ada dekat KL ni sebenarnya. Shopping mall, muzium, kedai makan dan banyak lagi tempat yang seronok nak dilawati. Bawah ni I share tempat-tempat yang seronok untuk dilawati dekat KL ni.
Marilah melawat Kuala Lumpur!
Sogo Shopping Mall
Ada tempat membeli belah yang famous kat Kuala Lumpur, Sogo Shopping Mall ni terletak di sepanjang Jalan Tuanku Abdul Rahman serta merupakan salah satu tempat membeli-belah tertua di pusat bandaraya Kuala Lumpur kalau korang nak tahu yang telah memulakan perniagaan pada 18 Januari 1994. Ia merupakan pusat membeli-belah terkenal yang mempunyai kedai serbaneka yang menjual jenama berpatutan seperti Estee Lauder , Aramis, Shiseido, Gucci dan DKNY. Terdapat juga alat dapur, alat dan hiasan rumah untuk beg tangan, kasut dan pakaian, kosmetik, wangian dan produk kecantikan.
Image result for sogo kl
Sogo mall ni mempunyai beberapa jualan harga gudang tahunan di mana pembeli boleh menikmati diskaun sehingga 70%. Bagi pilihan tempat makan pulak korang tak perlu risau, terdapat rangkaian makanan segera dan restoran manakala tingkat atas menempatkan sebuah restoran makanan besar yang menjual campuran masakan tempatan dan antarabangsa yang baik. Selain itu, ada pasar raya di pusat membeli-belah di mana pelawat boleh mencari produk segar, daging dan makanan laut, serta barangan makanan yang dibungkus. Pusat membeli-belah ini dibuka pada hari Isnin, Khamis dan Ahad dari pukul 10:00 pagi hingga 9:30 malam dan hari Jumaat dan Sabtu dari 10:00 pagi hingga 10:00 malam. Memang Wow lah.
Kalau korang travel dari pusat bandar Kuala Lumpur, sekitar 10 minit je ke Sogo Kuala Lumpur dengan menggunakan jalan Damansara.Korang tak perlu risau nak gunakan train ni perkhidmatan kereta api dari Kuala Lumpur Sentral ke Bank Negara yang dijadualkan setiap 20 minit. Dari stesen Bank Negara, korang boleh berjalan kaki ke pusat beli-belah Sogo selama sekitar 8 minit je,beb. Yang dari Penang pun boleh datang sini, sebab baru-baru ni ada promotion flights from Penang to Kuala Lumpur.
Menara Kuala Lumpur
Related image
Kuala lumpur memang legend dan banyak tempat yang korang akan rasa kagum salah satunya adalah Menara KL berdiri pada 421 meter yang dibina pada tahun 1994. Menara ini mempunyai warisan Islam Malaysia dengan skrip Arab, jubin Islam, dan pola bunga dan abstrak Islam. Struktur ini diilhamkan oleh senibina tradisional Islam dan Parsi serta lobi utama tingkat atas dihiasi dengan kubah indah yang berkilauan seperti berlian, y’all. Menara KL ni juga menempatkan restoran kedudukan tertinggi, Atmosphere 360 ​​yang korang boleh makan atau menikmati hi-teh bersama-sama dengan pemandangan yang paling menakjubkan di seluruh view pusat bandar. Selain itu, terdapat juga teater, amfiteater, kolam renang yang best, restoran makanan segera dan kedai-kedai cenderamata. Menara ini dibuka setiap hari dari jam 9:00 pagi hingga 10:00 malam. So korang boleh experience sendirilah dari pagi sampai malam.
Muzium Kesenian Islam Malaysia
Image result for muzium seni islam
Muzium ni dibuka pada tahun 1998, ada 12 galeri kekal sedia ada termasuk seni bina, barang kemas, Quran dan manuskrip, senjata dan perisai, china, tekstil dan duit syiling. Disifatkan sebagai muzium seni terbesar di Asia Tenggara, muzium ini juga mempunyai banyak koleksi seni hiasan Islam dari seluruh dunia dan perpustakaan buku-buku seni Islam.
Related image
Terdapat pelbagai paparan dari kepingan barang kemas yang paling kecil ke salah satu model skala terbesar di dunia Masjid al-Haram di Mekah. Kalau korang nak tahu, muzium ini juga bertindak untuk membuat koleksi yang benar-benar mewakili dunia Islam. Di samping itu, kedai muzium juga mempunyai pemilihan kraf dan artifak Islam dari seluruh dunia, termasuk alat tulis, baju tee, buku, teka-teki dan barang kemas dari Timur Tengah. Waktu atau masa beroperasi untuk muzium ini adalah dari pukul 10:00 pagi hingga 6:00 petang setiap hari. Sempatlah kalau korang nak tahu banyak tentang menarik berkaitan Islam.
Premiera Hotel Kuala Lumpur
Image result for premiera hotel kuala lumpur
Yang nak berehat atau bermalam, boleh la ke Premiera Hotel Kuala Lumpur. Hotel ni terletak sekitar 5-minit berjalan kaki dari Sogo Shopping Mall dan 15-minit berjalan kaki dari Dataran Merdeka je. Terletak di tengah-tengah Kuala Lumpur, hotel ini menawarkan bilik yang dilengkapi dengan kemudahan kelas atas dan teknologi moden. Antara kemudahan yang ditawarkan adalah TV berskrin rata dengan saluran satelit, peti keselamatan peribadi dan almari pakaian serta pengering rambut.
Related image
Selain itu jugak, hotel ini terkenal di kalangan pelancong dan pengembara perniagaan untuk mesyuarat dan acara persendirian sebagai tempat menawarkan kemudahan mesyuarat dan jamuan. Ballroom utama terletak di tingkat 6 di mana ia dapat menampung sehingga 1000 tetamu yang sempurna untuk majlis perkahwinan, makan malam tahunan, pameran, konvokesyen, pesta tema, ulang tahun, persidangan dan seminar. Selain kemudahan yang menakjubkan, terdapat pelbagai pilihan tempat makan di tempat yang menyajikan masakan tempatan dan antarabangsa. Memang best and terbaik beb.
Grand Campbell Hotel Kuala Lumpur

Info untuk korang tentang Grand Campbell Hotel ni menawarkan penginapan yang dilengkapi dengan kemudahan utama termasuk televisyen skrin rata, peti deposit keselamatan dan minibar. Di Grand Campbell Hotel ni jugak, korang akan menemui kemudahan seperti kaunter penerimaan tetamu 24-jam, lounge berkongsi, kedai kecantikan dan tempat meletak kereta percuma juga disediakan di lokasi. Terdapat beberapa penanda arah tempat berhampiran hotel ini dengan Menara Berkembar Petronas dan Suria KLCC. Jadi tak perlu risau sesat dan mudah untuk ke KLCC ye.

Nota : Semua gambar di atas adalah dari Google.

Annyeong, chingu ! Terima kasih kerana meluangkan masa di blog ini.

6 comments:

  1. cantik tempat ni.. ejulz follow sini.. harap sudi follow blog ejulz jugak :)

    ReplyDelete
  2. Semua pun tak pernah pergi except Sogo but that was like years ago.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I dah pernah pergi semua tapi dulu la dah lama hehe... Memang cantik tapi sekarang rasanya lagi cantik bila dah banyak yang berubah.

      Delete
  3. Sogo tpt faberet beli perfume, lm dh tak pii. Salam singgah, follow done

    ReplyDelete
  4. wah kagum...

    saya tak berpeluang lagi jalan kat situ..

    done follow!

    https://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/

    ReplyDelete