December 26, 2019

IP MAN 4: THE FINALE

Image result for ip man 4"

Release date : 20 December 2019
Genre : Action, Drama, Martial arts & adventure
Casts : Donnie Yen, Scott Adkins, Wu Yue, Vanness Wu & others
Rating : ★★★★★

SYNOPSIS

Ip Man and his son encounter racial discrimination after traveling to the United States to seek a better life.

-----
Spoiler alert!!!

I ikut movie Ip Man dari mula-mula sampailah yang terakhir. Ip Man 4 was great. To those who love martial arts would love this kind of movie. Perwatakan Ip Man ni seorang yang serious, susah nak tengok bila dia senyum. Dapat tengok dia senyum nampak gigi bila dia dengan wife dia.

Cerita ni menceritakan macam mana Kung Fu dibawa masuk ke US. Tentera US memperlekehkan seni mempertahankan diri dari Cina iaitu Kung Fu dan bangga dengan seni mempertahankan diri tanpa senjata iaitu Karate. Ahli Karate asyik provoke ahli Kung Fu dan selalu ajak berlawan. Kung Fu asyik kalah sampailah Ip Man datang untuk tuntut bela demi mempertahankan Kung Fu. Dan di situ bermulanya Kung Fu berkembang di US.

Tujuan Ip Man ke US pada mulanya untuk mencari sekolah yang sesuai untuk anaknya. Walaupun anaknya taknak, Ip Man tetap nak cari sekolah untuk anaknya sampailah dia nampak dengan mata dia sendiri macam mana orang Cina diperlakukan oleh orang US. Sebab dia nak cari sekolah, dia telah disahkan menghidap kanser malignant. Akhirnya, Ip Man buat keputusan untuk tak menghantar anaknya ke US dan menyempurnakan impian anaknya untuk belajar seni mempertahankan diri.

Image result for ip man 4"

Sebagai orang yang belajar seni mempertahankan diri, I rasa seronok tengok cerita. FYI, seni mempertahankan diri ni basic techniques dia sama je, serang dan halang. Cuma tahap ketangkasan kita nak membalas tu yang penting. Dalam dunia realiti tak sama macam dunia gelanggang. Bila berlatih, tak sama lajunya bila di situasi sebenar. Pentingnya seni mempertahankan diri ini adalah untuk kita gunakan bila perlu. Ip Man ajar kita untuk tidak menggunakan seni mempertahankan diri sewenang-wenangnya, sebab seni mempertahankan diri ini bukan untuk kita bangga tapi untuk menjaga diri kita sendiri. Cikgu silat I pun selalu ingatkan kami semua supaya tak menggunakan silat tu sewenang-wenangnya.



Disclaimer : Semua gambar di atas diambil daripada Google.

Annyeong, chingu ! Terima kasih kerana meluangkan masa di blog ini.

8 comments:

  1. suka juga ip man ni. lawan2 hehe. tapi viral kan kat twitter ramai yang boikot cerita ni sebab pelakon & the director pro Cina. Cina kan sedang seksa bangsa Uyghur.

    ReplyDelete
  2. Cerita dia bagi inspirasi. At first, I pun macam takut jugak nak review pasal movie ni, but lepas tengok banyak reply yang cerita ni asal Hong Kong which Hong Kong memang protes dengan Cina yang seksa Uyghur. Risau jugak memula haha.

    ReplyDelete
  3. Best IP Man ni. Ada masa terluang saya baru dpat tengok. Kerja membatasi segalanya.

    ReplyDelete
  4. IP man 4 ni belum tengok lagi. Tapi cerita IP Man yang sebelum ni semuanya best.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ip man 4 ada best ending untuk peminat Ip man hehe

      Delete
  5. Since umur berapa you belajar silat dear?

    ReplyDelete
  6. I xlayan sgt.. I teman bf i.. Dia chinese so i teman jelaa

    Tapi memang best. Hahahaah

    ReplyDelete